Gezond tandvlees

Gezond tandvlees is te herkennen aan een roze kleur en ligt stevig om de tanden en kiezen. Gezond tandvlees bloedt niet bij het poetsen of tijdens het eten.

Gingivitis

Ontstoken tandvlees wordt ook wel gingivitis genoemd. Het tandvlees kan rood, slap en gezwollen zijn. Ook kan het gaan bloeden bij het poetsen of het eten. De ontsteking van het tandvlees wordt veroorzaakt door bacteriën. Deze bacteriën bevinden zich in tandplaque, het kleverige laagje dat achterblijft op de tanden of kiezen na het eten en drinken. Als het tandplaque niet goed wordt weggepoetst zal het tandvlees hierdoor geïrriteerd raken en het lichaam start een afweerreactie. Hierdoor zal het tandvlees opzwellen en zal de doorbloeding van het tandvlees toenemen. Een ontsteking is het resultaat. Indien deze ontsteking niet wordt gestopt, middels goed poetsen, dan zal dit zich verder ontwikkelen naar parodontitis.

Parodontitis

De ontsteking in de tandvleesrand kan zich uitbreiden in de richting van het kaakbot.
Het tandvlees verliest daardoor contact de tanden en kiezen. In de ruimte die zo ontstaat tussen het tandvlees en de tanden, vormt zich weer tandplaque. Door deze tandplaque verplaatst de ontsteking zich nog verder in de diepte. De vezels gaan door de ontsteking kapot en het kaakbot wordt afgebroken. Hierdoor worden de ruimtes dieper en ontstaan er zogenaamde “pockets”. Kaakbot dat eenmaal is afgebroken komt niet meer terug. Bij parodontitis kan het tandvlees rood, slap en gezwollen zijn en gaan bloeden bij het poetsen of tijdens het eten. Het tandvlees kan hierdoor op den duur gaan terugtrekken. Bij teruggetrokken tandvlees komen de wortels gedeeltelijk bloot te liggen en kunnen de tanden en kiezen erg gevoelig zijn bij het poetsen, eventueel ook bij het nuttigen van warme, koude, zoete of zure dranken en spijzen. Ook een vieze smaak of een slechte adem kunnen duiden op parodontitis. Parodontitis geeft zelden pijnklachten. Vaak zijn al deze verschijnselen echter afwezig, daardoor kan parodontitis lang onopgemerkt blijven.
Pas in een gevorderd stadium ontstaan er klachten waaronder het los staan van de tanden en kiezen. Parodontitis stopt niet vanzelf waardoor behandeling noodzakelijk is om te voorkomen dat tanden en kiezen verloren gaan.
De tandarts kan vaststellen of er bij u sprake is van tandvleesontstekingen en zo ja in welk stadium het zich bevindt. Er zal dan met u een behandelplan wordt opgesteld.